Saturday, December 11, 2010

amalkan buah-buahan

salam kwn2...
arini kaaka nk share ngn korg smue sal khasiat mkn buah2n nh....
mst korg suka mkn buah kn...
buah kn comel..
ada warna warni..
mesti lazat kn adik2..
cehh...cehhh...(gaya pkr pmknn dh nh)
arini kte bljr khasiat 3 jns buah ye...
cuba teka buah apa???
hahhh??apa dik?
emm pndai pn..gud boy dear(gaya cikgu tadika lak)
arini kte akn blajr khasiat buah  BELIMBING, DELIMA dan JAMBU BATU
jom kwn2,
lets check it out!!
BELIMBING
kwn2 nk thu, Dalam 100 gram buah belimbing terkandung:

Natrium (Na) 2 miligram, Serat 3 gram, Protein 1 gram, Vitamin A 61 IU, Vitamin C 34,4 miligram , Vitamin E 0,2 miligram, Asam folat 12 mikrogram, Kalium (K) 133 miligram, Fosfor (P) 12 miligram , Magnesium (Mg) 10 miligram , Kalsium (Ca) 3 miligram


Belimbing memiliki banyak manfaat untuk kesehatan, diantaranya:  

  • Seratnya bisa bermanfaat untuk memperlancar proses pencernaan.
  • kandungan pektinnya mampu menghancurkan kolesterol sehingga bisa menjadi diet agar langsing.
  • mencegah hepatitis atau pengerasan hati dan asam empedu yang terdapar dalam usus dan membantu pembuangannya.
  • jus belimbing bisa menyegarkan tubuh kembali dari rasa lelah.
 DELIMA
 mcm yg korg sedia maklum,buah delima nh ada diceritakan dlm al-Quran ttg khasiatnya.
Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:6) 

Maksudnya :"Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima. Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan ,ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan.Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.
 

Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy No.). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.
 

Antara kebaikannya yang lain:
 

*menghalang pembentukan sel kanser
 
*mencantikkan kulit
 
*mencegah dr nyanyuk
 
*memberi tenaga
 
*elok utk pesakit tekanan drh tinggi dan rendah
 
*elok utk sistem penghadaman
 
*mngurangkan berat badan
 
*prevent morning sickness( utk org mengandung)
 
*memperelokkan rahim
 


GUAVA @ JAMBU BATU
Jambu batu mempunyai pelbagai kegunaan, di antaranya ialah akar, kulit dan batang serta daunnya direbus dalam air yang mendidih, kemudiannya airnya itu sangat sesuai diminum bagi mengubati sakit perut dan cirit birit. Air rebusan itu juga boleh digunakan untuk membersihkan selaput lendir proses usus yang terdapat pada bayi (prolapsysani). Luka-luka boleh diubati dengan menggunakan daun jambu batu jika daun tersebut ditumbuk dan ditampal pada tempat luka tersebut.
Jambu batu adalah buah yang paling berkhasiat bagi membekalkan vitamin dan mineral kepada tubuh manusia .Buah tersebut juga efektif menurunkan paras kolesterol dalam darah manusia dan amat bagus sekiranya dimakan setiap hari. Jambu batu tergolong dalam kumpulan makanan berfungsi yang banyak mendatangkan manfaat kepada kesihatan manusia. Bagaimanapun, pengambilan buah jambu batu perlu dibuat dalam jumlah yang mencukupi bagi memastikan khasiatnya berupaya memberi tindak balas kepada tubuh secara berkesan. Ketua Unit Sains Pemakanan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Rokiah Yusof berkata, orang ramai dinasihatkan supaya mengambil jambu batu sebanyak 400 gram sehari iaitu sebiji setengah selama empat minggu. Menurut beliau, buah itu perlu dimakan bersama kulit-kulitnya sekali kerana ia mengandungi khasiat yang tinggi. Selain dimakan begitu sahaja buah jambu batu juga boleh dibuat jus tetapi cara penyediaannya perlu asli iaitu tidak ada gula di dalamnya.

p/s : amalkan pemakanan yg sht ye kwn2!!!

...:::...hAnya dLm hIdup kaAka...:::...

No comments:

Post a Comment

seBuah kriTikan sEguNung sEmanGat mBina